Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Yeay.. Dapat Pulang

Reezwan: Assalamualaikum pakcik


En.Shidi: Wsalam, sape je ni?


Reezwan: Wan la pakcik....


En.Shidi: Ha.. Wan.. ade ape hal?


Reezwan: Pakcik, kalau Wan nak balik hari ni kan? Boleh tak?


En.Shidi: Eh.. balik la.. dah ramai dah yang dah balik, tapi kebulur la sebab tak de kedai bukak. Reezwan: Owh.. dah ramai ker? Bile dorang balik?


En.Shidi: Aah, dah ramai dah. Nanti balik isi borang erk. Kalau demam kene tendang.


Reezwan: Ok.. jumpa malam karang erk.


En.Shidi: Ok




Itu lah satu perbualan yang menerobos ruang telinga tatkala jari-jemari menelefon En. Rashidi, rakan pak gad aku di UiTM Perak. Dia sangat baik kepada aku dan berusaha untuk menyelesaikan kes aku yang masih lagi tertangguh.




Perbualan aku tadi membuatkan hati aku berbunga-bunga riang kerana dapat pulang ke kampus walaupun agak kesentapan kerana tidak pulang semalam.. Memang aku sudah ketandusan kasih sayang dari warga UiTM dan membuatkan perasaan rindu membuak-buak (Sebenarnya tak de satu pun kerjaan yang dapat aku lakukan di RUMAH).




So.. apa yang terjadi, aku telah bergegas ke Airport dan mendapatkan tiket. Tada.. tiket aku pun sudah dibeli untuk Destinasi Seri Iskandar, jam 9:30 malam. Kerana masa masih ada.. aku berehat-rehat sebentar di rumah keluarga di Sentul sementara flight aku yang akan berlepas masih bersisa 2 jam.




Aku mengharapkan semuanya berjalan lancar dan aku dapat pulang ke UiTM dengan seelok-elok keadaan. Nua sudah mengunggu kepulanganku dan mahu berbincang dan berborak panjang mengenai FESKO..nampaknya khidmatku masih lagi diperlukan ..
3 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Skrip 7707 - Hanya filem sampah dan layaknya hanya ditepi longkang...
Maaf kerana terlalu berani mengeluarkan kenyataan berikut tetapi aku mempunyai hak untuk memberikan sebarang ulasan terhadap perkara yang telah menggunakan wang aku sendiri. Tetapi itulah hakikatnya. Skrip 7707 arahan Prof.Madya A.Razak Mohaideen kali ini memang layaknya di tepi longkang kalau boleh aku menyebut sipi-sipi ingin masuk ke dalam longkang. Kenapa aku kata sipi-sipi kerana ada juga yang bagus di dalam filem ini tapi malangnya terlalu sedikit.

Kerana apa aku berkata begitu?

Memang benar sama sekali... Filem yang berharga RM 8 (Harga pelajar RM 6) yang berunsurkan seram dan mempunyai klasifikasi sebagai PG13 (Tontonan dengan pengawasan ibu-bapa aku kira) memang langsung tiada unsur seramnya. Hanyalah permainan terkejut-terkejut membuatkan penonton menjerit ARRRRRHHH dan akhirnya ketawa KAH KAH KAH.

Contohnya kepada scene yang pertama (cerita yang pertama), pengarah membawakan satu watak seorang pelajar perempuan india yang membunuh diri tetapi watak itu dilakonkan oleh Kenchana Dewi yang lengkap dengan bersari yang sememangnya terkenal dengan aksi lawaknya. Saya tidak berkata lakonan Kenchana tidak bagus kerana beliau berusaha sedaya upaya membuat muka seperti hantu tetapi watak kenchana sudah sinonim dengan watak lawak. Bukan saya dan Meera saja ketawa, malah hampir keseluruhan ketawa dengan aksi Kenchana menjadi hantu.

Scene yang kedua pula menceritakan seorang pelajar lakonan Que Haidar sedang menyiapkan majalah di sebuah bangunan dalam kampus. Ceritanya seakan cerita yang biasa aku dengar di menara SAAS UiTM.. Lebih kurang sama kerana Pn. Rohana juga pernah mengalami kisah yang sama. Biasalah ceritanya sangat klise. Hantu yang menyerang Que Haidar di pintu lif pula hantu yang cantik dan tidak seperti hantu. Sekali lagi semua penonton di panggung semalam berdekah ketawa tidak henti-henti.

Bagi aku, kewujudan filem seram adalah untuk memberikan impak ketakutan dan jeritan dan aku faham jika Malaysia menghalang penerbitan filem seram yang terlalu daring atau berani tetapi secara lumrahnya.... Gelak atau ketawa adalah untuk LAWAK maka jeritan, laungan, lolongan terus menjurus kepada SERAM. Tapi bila aksi seram bertemu dengan GELAK.. nampaknya sudah menyalahi hukum alam dan there must be something wrong....

Tetapi itulah yang terjadi pabila aku menontom filem ini. Fasha Sanda beriya-iya mengatakan filem ini filem terbaik yang pernah di lakonkan dan ditonton. Entahlah, di mata mereka memang terbaik kerana sudah mendapat bayaran untuk melakonkan watak yang sangat mudah.

Walau apa pun yang terjadi, filem Jangan Pandang Belakang yang diarahkan oleh Ahmad Idham (betul kot) memang memberikan kesan kepada aku, walaupun tidak menontonnya di dalam panggung wayang. Hanya menontonnya di bilik menggunakan laptop saja. Tapi kesannya, memang menakutkan. Walaupun ceritanya agak klise, tetapi cara pengarah membawa cerita sangat menakutkan. Itulah satu-satunya filem hantu Malaysia yang paling baik dan terbaik pernah aku tonton.

Banyak lagi scene yang seram tapi lawak yang perlu aku rungkaikan tapi kesuntukan masa. Untuk menilai sendiri filem ini, anda perlulah menonton sendiri filem ini. Walaubagaimanapun, tiada bintang yang saya berikan kerana ia langsung tidak mencapai tahap standard yang telah ditetapkan oleh saya sendiri sebagai penyokong filem Malaysia.

Kepada GB, Primeworks, Line Clear dan terutamanya kepada PM Razak, sila cuba lagi ya...
1 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Jika kau KEKASIH... Untuk semua kekasih yang pernah ku cintai dan mencintaiku
Antara percaya atau tidak.. lirik ini yang berjalan seiring dengan cherita chentaku ini. Tepat sekali bunyi lirik ini dan sangat menggambarkan aku kala ini. Muka kata ok, hati kata KO.. apakah ya.

Jika Kau Kekasih - Linda Nanuwil

Tidak kau terasa beban yang aku pikul
Menyeksa jiwaku kekasih
Kenapa kau tak pernah merasakan
Dan jika kau kekasih yang menyayangi aku
Harus kau mengerti hatiku
Itu hanya apa yang ku impikan
Bilakah kau akan mengerti

Kata hati merayu aku pergi
Meninggalkan dirimu tapi ku tak terdaya
Mengapa kasih, harus ku alami?
Setelah aku korban segala-galanya
Sanggupku harungi hidup bersama dirimu
Meninggalkan semua yang aku cintai


Jika kau kekasih senangkanlah hidupku
Jangan biar aku begini
Hidupku dalam kerunsingan kasih
Jika kau kekasih yang menyayangi aku
Harus kau mengerti hatiku
Itu hanya apa yang ku impikan
Bilakah kau akan mengerti

Kata hati merayu aku pergi
Meninggalkan dirimu tapi ku tak terdaya
Mengapa kasih, harus ku alami?
Setelah aku korban segala-galanya
Sanggupku harungi hidup bersama dirimu
Meninggalkan semua yang aku cintai


Bilakah kau akan mengerti

Kata hati merayu aku pergi
Meninggalkan dirimu tapi ku tak terdaya
Mengapa kasih, harus ku alami?
Setelah aku korban segala-galanya
Sanggupku harungi hidup bersama dirimu
Meninggalkan semua yang aku cintai

Kasih...
2 komentar | edit post
Reaksi anda: 
UPM, UPSI tutup juga...gara-gara H1N1
Akhirnya terjawab kini bahawa bukan UiTM saja yang menjadi mangsa ya. UPM dan UPSI sudah ditutup (isytihar cuti pertengahan semester) sejak kelmarin. Nampaknya bukan UiTM saja yang mengambil langkah proaktif tetapi universiti lain juga mengambil langkah sama untuk mengelakkan penularan H1n1 itu.

Bagaimana aku tahu berita ini? Ya dari rakan aku yang berada di UPM

Roki: UPM dah tutup.

Reezwan: Ye ker?

Roki: Biasa la nak buat kontroversi nak femes. Cam UiTM buat!

Ada banyak lagi Kolej (IPTS) yang ditutup tetapi tidak digemburkan dengan secara meluas di media arus perdana. Aku hanya mendapat maklumat di laman web kementerian kesihatan. Dan menurut laman web itu, sudah 4 mangsa H1N1 sudah meninggal dunia. Marilah kita berjaga-jaga dan menjaga kesihatan dengan baik ya.

Aku akan pulang ke kampus pada hari Jumaat, petang barangkali. Sampainya malam. Dan aku terpaksa mencetak borang Pengiytiharan kesihatan, kononnya untuk isythar kita sihat tanpa ada sebarang kesakitan.

Doakan aku selamat ya...

5 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Identiti sampingan MALAYSIA


Seperti yang sedia maklum, Malaysia kala ini sedang dalam usaha untuk mencari identiti yang dapat menaikkan nama Malaysia di mata dunia. Dari aspek kebudayaan dan adat kaum di Malaysia yang dapat mencerminkan kesantunan dan kegemilangan Malaysia sebagai "Truly Asia".. Semuanya ada di Malaysia.

Itu ialah identiti terbesar Malaysia, yang dapat menyatupadukan pelbagai kaum di Malaysia. Buktinya, rakyat di Malaysia sangat bebas untuk bekerja dan melakukan pekerjaan seharian tanpa ada sengketa. Walau ada sengketa atau perbalahan, itu perkara biasa dan lumrah manusia.

Itu hanya muqadimahnya...

Satu lagi identiti Malaysia yang telah dapat dikesan sekian lama dan acap kali disebut, namun tiada aksi (terjemahan langsung dari perkataan "Action") atau tindakan yang dilakukan oleh pihak berwajib.

Satu situasi... (Terjemahan dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia)
Semasa di dalam tren, mahu pulang ke Kelana Jaya

Pelancong : Hi. adakah awak orang tempatan

Reezwan : Yeah, saya orang tempatan, apakah yang boleh saya bantu

Pelancong: Saya dari Australia, bolehkah awak tunjukkan saya arah ke KLCC

Reezwan: KLCC, Owh. Awak dah menaiki tren yang salah. Destinasi tren ini ke Kelana Jaya. Awak mesti menaiki tren sebelah sana.

Pelancong: Apa yang mesti saya buat sekarang?

Reezwan: Begini, awak turun di stesen berikutnya (Asia Jaya) dan menaiki tren yang berada di sebelah sana dan turun di Stesen "KLCC". Ia mengambil masa sekitar 20 minit.

Pelancong: Owh begitu. Terima kasih kerana membantu.

Reezwan: Sama-sama. Owh.. awak dari Australia belah mana.

Pelancong: Sydney, tetapi keluarga saya berada di Melbourne.

Reezwan: Owh, begitu... Pertama kali ke Malaysia?

Pelancong: Ya, pertama kali..

Reezwan: Bagaimana keadaan di Malaysia? Baik?

Pelancong: Ya, sangat baik. Rakyatnya peramah seperti kamu. Tetapi saya ingin meluahkan rasa dukacita saya pabila saya melangkah kaki di sini.

Reezwan: (Semakin menarik untuk berbual) Apa dia?

Pelancong: Pabila saya melangkahkan kaki ke KL Sentral selepas turun dari ERL, saya terus ke Tandas Awam dan ia mendukacitakan saya. Tandas awam di KL Sentral sangat kotor.

Reezwan: (Terkesima aku mendengarnya) Ye ker? Saya minta maaf untuk itu. Saya akan membuat aduan mengenai perkara itu.

Pelancong: Tetapi saya sangat menyukai KL Sentral, ia seperti lapangan terbang mini. Sangat bagus (Hanya untuk menyedapkan hati aku kira)

Reezwan: Terima kasih di atas pujian itu. Eh, kita sudah sampai di Asia Jaya. Awak turun di sini dan menaiki tren di platform sebelah ya.

Pelancong: Terima kasih atas bantuan awak ya. Awak sangat baik.

Reezwan: Terima kasih ya (Kami berpisah)



Gambar Hiasan: Stesen Sentral Kuala Lumpur


Minggu lepas, aku hanya singgah di KL Sentral untuk menemui seseorang dan aku tergerak hati untuk melawat tandas yang di katakan kotor itu. Setahu aku, tandas di KL CAT sangat bersih dan aku memang suka untuk memasuki tandas tersebut kerana terjaga kebersihannya tetapi malangnya, tandas tersebut memang kotor dan tidak memenuhi standard kawasan tersebut. Aku sangat terkejut dengan perkara ini. Aku terus membuat aduan di kaunter khidmat pelanggan KL Sentral.

Hal ini telah mencerminkan rakyat Malaysia memang sesungguhnya tidak pandai menjaga tandas dan pihak berwajib juga tidak mempunyai langkah pro aktif dalam menagangi isu tandas ini dan acap kali disebut dalam persidangan parlimen. Namun, perubahan yang ditunggu hanyalah bagai menanti buah yang akan gugur.

Tapi.. bagi aku sebagai pengguna tandas yang setia, kita sebagai rakyat Malaysia perlulah bertanggungjawab untuk menjaga tandas kita dan menjaga kebersihan sekeliling seperti tidak membuang sampah merata-rata dan sebagainya. Aku juga sangat hairan, bagaimana Singapura dapat membentuk rakyatnya supaya berdisiplin ya.. Ya.. aku tahu, mereka sangat tegas dalam melaksanakan tugas untuk menyaman mereka yang membuang sampah dan sebagainya.

Itulah realitinya.

Dan apa yang aku boleh katakan, identiti Malaysia yang sudah lapuk tetapi masih disebut-sebut... Malaysia mempunyai tandas yang kotor.

Setuju?

Jika setuju, mari sama-sama mengubah persepsi tersebut. Apakah anda sebagai rakyat Malaysua yang tinggi dengan adat dan budaya tidak dapat menjaga tandas dengan baik? Semuanya termaktub dalam hati dan minda anda...Kita harus mengubahnya dan hentikan menuding jari.. 1 jari menunjuk kepada mereka.. 4 jari lagi menunjuk kepada kita sendiri.

Fikir-fikirkanlah..
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Chenta itu menyusahkan
Novel yang sedang cuba untuk habiskan masih bersisa 30 peratus lagi; Untuk Semua Lelaki yang pernah ku cintai, tajuk novel yang diterbitkan oleh GhostWriter. Memang menyayat hati pabila hati ingin mempertahankan cinta sejati. Tapi akhirnya diri sendiri menjadi mangsa permainan duniawi.

Apakah...

Lumrah hidup memang begitu, hanya menunggu buah yang akan gugur tapi tidak tahu bila saja akan gugur ke bumi indah ciptaan ilahi (Post sebelum ini). Hanya kesabaran menyelubungi diri ini, diri kamu dan diri mereka pabila saatnya chenta suci hadir ke minda dan hati yang maha setia menunggu kehadirannya.

Permainan duniawi.. kita seakan tidak dapat mengelak pabila ia menghampiri pabila saat nafsu terus menguasai minda lantas menggerakkan tubuh serta jari-jemari lembut menghayunkan kelentikan tarian.

Aku..

Sedaya upaya menghindari... hanya untuk bersuka-suka dan riang ria tanpa untuk selalu memikirkan cinta kerana cinta itu menyusahkan. Cinta itu jua mendorong untuk permainan duniawi dan sebaliknya. Apa yang aku boleh katakan, kita tidak dapat mengelak tetapi itu sebaliknya hanya jika iman penuh di dada...

Tapi... aku masih lagi mahu dan setia menunggu..
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
KOD MERAH : Tidak dapat pulang ke Kampus
Terkesima seketika pabila seorang pemanggil yang cukup aku kenal menerjah masuk ke talian mudah alih sekitar jam 5 pagi. Aku hanya menjawab dan suara-suara yang aku dengar hanyalah mahu lepak-lepak di rumah aku pada jam sebegitu. Hati terasa malas mahu pulang ke rumah membuatkan kereta dipandu menuju ke Damansara terchenta ini.

Safuan, Arzuan, Shafik dan juga Keyrol melangkah masuk ke dalam rumah bujang yang tidak sepertinya ini, cantik sedikit dari keadaan kapal Titanik karam. Hanya menghidangkan air teh bujang tanpa apa-apa makanan yang boleh di jamu, berbuallah kami seketika. Bagus juga mereka datang, aku yang sebuk menghabiskan sisa cerita novel yang dibaca, hanya tersenyum kerana kehadiran mereka membuatkan mata aku kembali mahu menerima cahaya-cahaya yang menerobos di ruang retina.

Mereka pulang ke kediaman hanya sesudah azan subuh berkumandang manakala aku dan Que, yang datang menumpang tidur sebelum pulang ke kampung halaman semalam, mendaki bukit untuk ke Mamak, menikmati sarapan pagi seadanya lalu pulang ke rumah dan meletakkan kepala ke bantal.

Itu hanya baru muqadimahnya....

Mataku hanya celik pada jam 11 pagi, fikiran menerawang ke ruang segenap kampus terchenta kerana aku mahu pulang ke sana, memikirkan acara besar aku yang belum aku siapkan justifikasinya. Tanpa banyak bicara, aku terus menghubungi HEP di talian 05-374****.

"Sekarang sudah KOD MERAH, semua orang luar di larang masuk untuk mengelakkan penularan H1N1 itu".

Bagi aku, jika aku seorang yang masuk, tiada apa-apa yang boleh disangsikan kerana aku bebas dari penyakit berjangkit itu.

"Kalau kamu sakit kena H1N1 itu nanti, siapa yang ingin bertanggungjawab?"

Hatiku berbisik.. jika aku terkena jangkitan, tidak lain dan tidak bukan staf UiTM saja yang menyebarkannya. Jawapan yang diberikan seolah-olah memang ramai staf UiTM terjangkit dengan penyakit itu dan dipaksa bekerja. Ha ha.. betul kan. Jika sakit, kuarantin di rumah..

"Kamu kan sudah diarahkan kuarantin, kamu tidak dibenarkan untuk ke mana-mana!"

Wah, jawapannya sungguh mudah, menuduh kami yang dipaksa pulang ke rumah kerana takut kami yang membawa penyakit ini, terjangkit pula kepada mereka (Staf UiTM).. Eh eh.. banyak cantik.

Aku juga tidak tahu apa signifikasinya, aku dan Safuan tidak dibenarkan pulang ke Kampus, kerana banyak lagi kerja yang tertangguh..

Entahlah....

4 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Kegunaan sebenar sebuah BLOG



Bermacam kerenah aku lihat kepada penulis-penulis muda mahupun tua yang menjadikan laman blog sebagai wadah untuk meluahkan perasaan kepada umum dan mencurahkan idea, maklumat dan sebagainya. Dan sewajarnya digunakan dengan baik tanpa ada sengketa.

Seperti yang sedia maklum, kewujudan blog-blog ini tumbuh dan muncul seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Aku kira satu permulaan yang baik dalam diri masyarakat Malaysia yang sudah mula mahu melontarkan suara mereka untuk ke arah kemajuan. Permulaan yang sangat bagus dalam usaha untuk meningkat kebolehan menulis dan berkomunikasi menggunakan saluran telekomunikasi digital.

Ada juga yang menjadikan blog sebagai diari seharian untuk memudahkan penulis mengimbau masa lepas, apa yang terjadi walau tidak terlalu mendalam. Dan apa yang aku mahu katakan hari ini adalah menggunakan blog untuk melayangkan fitnah dan cacian serta kutukan.

Ramai juga yang menggunakan wadah digital ini untuk tujuan yang tidak sihat, seperti menyebarkan fitnah dan sebagainya. Bayangkan, 1/3 penduduk dunia sudah dikatakan celik internet dan celik teknologi, penyebaran fitnah memang akan berkesan dengan penggunaan saluran ini. Bagi aku, penggunaan akta fitnah yang baru diperkenalkan perlu di laksanakan seberapa ketat untuk membendung gejala ini.

Kutukan dan cacian yang tidak membina yang dilemparkan melalui laman blog juga telah mencemarkan teknologi digital masa kini. Pencemaran seumpama ini yang dikatakan sebagai penyebab pengguna semakin sakit dan tidak sihat dengan wabak penyakit seperti ini. Ini belum lagi dikira kesan yang akan menimpa mangsa yang masih belum terbukti bersalah, alih-alih wajah dan nama sudah dicemari ludah dek penangan kecanggihan teknologi. Bukan tidak boleh jika mahu menegur tetapi rasanya tidak perlu untuk mengaitkan kepada mana-mana nama atau gambar yang boleh mengaibkan.

Tuntasnya, penggunaan teknologi canggih haruslah digunakan sebaiknya dalam usaha untuk meninggkatkan kredibiliti sebagai masyarakat dunia yang bertamadun. Kita sebagai orang melayu juga masih dikandung adat dan budaya yang masih kukuh dan janganlah ia terhakis perlahan walau dengan cara apa sekalipun.

Adat dan Melayu, tidak dapat dipisahkan....

p/s: Reezwanblog masih menyokong Bahasa Melayu..


2 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Beberapa Fakta Chumel tentang Chenta
Kala ini, aku ingin kongsi beberapa fakta chumel yang boleh diaplikasikan dalam perhubungan dua hala yang diwujudkan. Tak kisah la.. Chenta ke, kawan ker.. sahabat ker.. apa-apa saja juga boleh. Mari ya kita ikuti.

  1. Kalau sesorang meminati seseorang, tidak semestinya cantik atau kacak. Yang penting baik hati, sopan dan sebagainya. Motifnya, yang hensem dan chantique tu, kalau burox perangai bley main jauh-jauh ya.. Kalau hensem, cantik + baik, sopan..Kira pakej la tu.. (Aku termasuk dalam pakej tak?
  2. Lelaki atau Wanita akan menyukai pasangannya mempunyai banyak persamaan dengan mereka diawal perhubungan tetapi akan mula merasa bosan dengan persamaan tersebut. Jadik, walau banyak persamaan, jangan selalu lakukan sama-sama kerana nanti takot putus di tengah jalan plak..
  3. Ha.. ni best.. sebenarnya lelaki ni mengetahui perasaan seseorang wanita tu, but saja buat tak hendah buat tak reti. Ala-ala macho la tu. Geli la kite ye...
  4. Majoriti pasangan akan berdebar-debar peluh satu badan kala mengahadiri DATE pertama. Takut, segan semua ada. Tapi dalam hati... tak siapa yang tahu.
  5. Bila jawapan pasangan.. Erm, tengok la dulu, nanti fikir ya... maksudnya TIDAK SETUJU.. so.. kalau rajen pegi la pujuk but kalau dia setuju jugak maksudnya dia lakukan dengan tidak ikhlas.
  6. Bila lelaki putus dengan pasangannya, lelaki akan buat-buat dunno di hadapan kawan-kawan lain tetapi bila di rumah, 5 - 6 kotak jugak la tisu ke tong sampah...
  7. Pompuan plak, kira 80% yang hanya memberi hint kepada lelaki yang diminati dengan harapan dapat la jadi BF. Tapi ade 20% yang muka tak malu ala-ala perigi mencari timba....
  8. Air mata ni senjata tau. Kalau air mata wanita ni pistol, air mata lelaki ni senapang... Lagi la tangkap syahdu yer dan ramai lelaki dah mula menggunakan senjata.
So korang semua leh la gunakan fakta yang diberikan dengan sebaiknya ya... Salam bercuti untuk semua warga UiTM.
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Aku BANNED Burger King...
Aku hanya ke kedai makcik lebih kurang jam 2.00 petang. Kelihatan Meera sudah bersedia untuk ke tempat curah bakti. Aku hanya mengucapkan frasa-frasa biasa:

"Hye makcik.. macam mana kehidupan hari ini. Adakah sihat"

Terkesima melihat aku pulang ke KL kerana secara tiba-tiba tanpa khabar berita kerana UiTM di tutup kerana wabak H1N1 itu. Aku dengan selambanya menjamah roti chanai kepunyaan pakcik kerana lapar. Itu je yang nampak, makan je la kan. Ahakz...

Kelihatan Meera sedang bermuram durja kerana kekasih berubah perangai dari satu macam ke satu macam yang lain. Aku lantas mengajak Meera untuk ponteng kerja dan berjalan-jalan di One Utama sambil menonton muvie Harry Potter dan makan-makan untuk menghilangkan lara di hati.

Sesampainya di sana, perut sudah berkeroncong dan mencari tempat untuk mengisi perut. Sesudah berfikir beberapa kali, Burger King menjadi arah tujuan kerana sudah bosan menjamu McD dan KFC setiap kali. Memesan burger kegemaran, Burger King (BK) Whopper dan Meera memesan Grilled Chicken Burger, harganya agak mahal. Hampir RM30.00. Tapi itu biasa dengan persekitaran ekonomi negara sekarang ini. Memang Burger King harganya agak mahal dari restorang makanan cepat siap yang lain.

Sedang aku menunggu pesanan siap dihidangkan, mata aku tertancap seorang BANGLA or NEPAL or somethin sedang menyediakan burger kami itu dan pekerja Burger King yang sedang menyediakan hidangan itu tidak langsung menggunakan SARUNG TANGAN (Glove), TONG atau SPATULLA (Penyepit). Segalanya menggunakan tangan yang tidak bersarung. Eeee.. agak geli ya... Meletakkan sayur salad ke atas roti dengan hanya menggenggam sayur tersebut.

Bagi aku, Kedai-kedai makanan segera mempunyai kod etika kebersihan yang standard dan sijil halal yang dikeluarkan juga memperuntukkan untuk menggunakan sarung tangan, penyepit dan sebagainya. Kursus penyediaan makanan yang aku hadiri beberapa tahun lalu juga menegaskan untuk menggunakan sarung tangan untuk mengendalikan makanan. Bagaimana, BURGER KING yang mempunyai rangkaian Fraincais seluruh dunia tidak mengamalkan kebersihan makanan secara total.

Apa yang berlaku semalam hanya lah aku memulangkan semula apa yang sedang dan sudah dihidangkan dan meminta REFUND terhadap semua wang aku dan aku membuat panggilan ke pusat Khidmat Pelanggan Burger KING tetapi tiada jawapan dan aku tidak teragak-agak untuk melaporkan ke NCCC (National Consumer Complain Centre), Burger King, HDC (Halal Development Centre), JAKIM, MBPJ dan sebagainya.

Aku telah beralih ke tempat makan yang lain yang aku kira lebih selamat dan mengamalkan kebersihan secara total. Berkenaan dengan complain tersebut, aku akan postkan nanti saja ya.



0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
H1N1 - Apakah UiTM saja menjadi mangsa?
Seperti ada yang tidak kena kan.. Kenapa UiTM saja yang di war-warkan media arus perdana yang mempunyai wabak Influenza A selepas 3 cawangannya ditutup sejak beberapa hari lepas. Permulaannya dengan kampus Melaka, Penang dan akhirnya kampus Seri Iskandar, iaitu kampus aku yang terchenta.

Hanya mendapat berita di dalam class OE, sedang membuat pembentangan tiba-tiba terlihat mereka yang berada diluar berpusu-pusu pulang ke kolej kerana mendapat arahan meninggalkan campus selewat-lewatnya 12.00 hari ini. Langkah Kementerian Kesihatan yang mengarahkan penutupan sepertinya mempunyai PRO dan KONTRA..

Pro
1. Dapat mengurangkan kes jangkitan wabak seakan Influenza dan H1N1.
2. Bagi cuti free.. suruh berehat

Kontra
1. Kerja akan meningkat pabila masuk semua ke dalam campus
2. Kepala otak akan OVERLOADED kala pensyarah berpusu-pusu menghabiskan sukatan.
3. Aku pula terkejar2 dengan event yang masih belum di hantar kertas kerjanya.. semuanya belum settle.
4. Membuang masa di rumah, walaupun membawa pulang buku Economy, tapi masih membuang masa.

Bagi aku, arahan penutupan ini lebih banyak kontra daripada pro (4 vs 2) tapi nilai pro itu lebih kuat iaitu takut aku pula menjadi mangsa. Tapi apakan daya kita kan.. Jika tuhan yang maha kuasa telah menetapkan kita juga menjadi mangsa, redha saja la. Apa yang boleh kita lakukan hanya berhati-hati.

So, apa yang aku lakukan di kala cuti ini ialah berkenaan dengan Event aku itu, menghubungi hotel dan cenderamata. Sambil mengecall mereka semua yang bergelar Alumni FPTP Perak untuk mereka hadir dan memeriahkan majlis aku nanti.

Sedang bersedia untuk melakukannya....
3 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Hari yang Positif
Hati ini berbunga-bunga dan aku tersenyum sepanjang hari. Ada yang menegur pabila tiba di Unit Kolej tengahari tadi.

"Eh wan, kenapa hari ni tersenyum lebar jew"
"Biase jew, tak de ape2 yang menarik. Just happy jew."

Sebenarnya, aku hanya mempositifkan diri aku saja sejak pagi tadi. Segalanya yang negatif telah aku buang ke tepi dulu kerana mahu memulakan minggu ketiga selepas kelas pertama bermula 6hb. Berjalan ke kelas dengan yakin kerana ingin melakukan yang terbaik dalam presentation nanti.
Banner: Malam Sireh Pulang ke Gagang

Alhamdulillah, proposal aku telah diterima dan kami akan melakukan event seperti yang aku dan shahril rancang "Malam Sireh Pulang ke Gagang". Tiada lagi daun atau seni, mahupun gerak badan agresif menyelubungi semester kali ini. Hanyalah majlis makan-makan yang mengumpulkan alumni semoga bersatu kembali.

Mengenai X dan Y itu, jawapannya sudah pasti Y dan aku sangat bersuka ria kerana jawapan yang aku inginkan sudah berada di ruang kaca mata. Tapi harus aku melupakannya kerana aku perlu meneruskan hidup ini.

Safuan: Pergi mampos la ape orang laen bilang. Go on with ur life.

Oleh kerana itu juga, aku berusaha untuk mempositifkan diri dan aku berjaya. Tanpa ada perasaan terpendam dan sebagainya.

Chayok...
2 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Ahad.. Sunday...
Sunday? apa yang ada pada Sunday? Ahad bukan? Bunyi nya dalam bahasa lidah ibu... Bangun dari tidur dan terus terlintas kepada kamu yang memulakan hari pada jam 8 pagi.. Bersiap-siap untuk menempuh "information overload". Sabar la ya.. Maaf kerana tidak mengucapkan selamat pagi.. Dan kamu juga tidak mengucap selamat kepada aku pagi ini.... Katanya sudah terlambat untuk berlari-lari ke dewan kuliah. Itu lah kamu yang terpaksa menghadiri kelas pada hari Ahad.

Aku, hanya bangun merenung waktu semasa. Sudah jam 12 tengahari. Menelefon rakan terchenta untuk makan tengahari dan mandi secukupnya, menikmati sedinginan air walaupun matahari sudah mencanak di atas kepala. Rakan terchenta sudah berada di Limpahan Buku sejak pagi, mengulangkaji pelajaran BEL katanya. Bersiap-siap ke Uptown dan bertemu dengan si bapok Safuan Over yang baru kembali dari kota metropolitan. Berfoya bersama adik terchenta... Meriah ya. Aku hanya menjalani LDK di kampus ini hanya terkesima mendengar cerita... Hanjing Fookey.

Makan bersama. Apa yang aku boleh katakan... Itu saja yang aku boleh lakukan, hanya memanggil untuk makan, dan berjalan-jalan bersama dan tidak lebih dari itu. Walaupun jawapan pasti telah aku temui yang kebenarannya adalah "Y", aku menemui bunga mekar di hati dan tidak tahu bila masa bunga itu akan layu.

Nanti dalam jam 6 nanti, aku akan keluar bersama Lily untuk foya-foya bersama rakan di UTP. Akan aku ceritakan selebihnya nanti pabila pulang ke kampus. Owh ya.. tahniah juga kepada Bapok Safuan Over yang telah menciptakan satu blog untuk tatapan. Semoga selalu mengupdate ya..
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
X atau Y : Masih menanti jawapannya

Persoalan X dan Y

Kenapa ya. Satu perkara yang membuatkan hatiku sentiasa berasa tidak senang, jantungku berdebar sentiasa bermain diingatan. Dan kenapa perlu untuk aku berusaha mendapatkan jawapannya. Hanya untuk menyedapkan hati sendiri tapi jika jawapannya tidak menyedapkan hati dan menambahkan lara di jiwa. Ntah.. aku memang sengaja untuk mencari pasal.

Aku telah melanggar etika dan prinsip yang dipegang seutuh akar mencengkam tanah. Sungguh senang untuk dilanggar ya. Tapi perasaan ingin tahu menyelubungi membuatkan jari-jemari terlajak melakukannya. Jawapan pasti memang belum ada tapi pilihan jawapannya sudah ada.. kini bermain pula di kerawang fikiran.

Memang benar.. X atau Y pilihannya. Memang aku berharap Y jawapannya. Tapi jika jawapannya pula X! Melara jiwa akan melanda, tapi bukti-bukti yang ada memang meletak kepercayaan kepada Y dan aku yakin memang Y jawapannya (sekadar untuk menyedapkan hati sendiri)

Tunggu saja esok. apa-apa yang terjadi, apa-apa jawapannya, tunggu saja jika aku melakukan transformasi. Transformasi yang tidak perlu wujud tapi menyelebungi minda seiring dengan tingkah laku.. Aku masih berharap Y akan menjelma sebagai jawapan.

X atau Y??
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Dalam kenangan: Zaman sekolahku...






Satu hari, aku mendapat jemputan sms untuk berparti dengan rakan-rakan lama di Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong Utama 1 dulu. Memang banyak kenangan di sekolah itu kerana aku salah seorang peneraju arah tuju sekolah tersebut kerana aku merupakan batch pertama sekolah tersebut. 5 Sains 2, kelas yang teakhir aku duduki sebelum duduk dikerusi peperiksaan SPM dan seterusnya meninggalkan sekolah...

Reunion party? Mungkin aku dapat menghadirinya dan mungkin tidak kerana tuntutan tugas hakiki yang perlu aku selesaikan. Sesi kuliah telah bermula dan aku rasa aku tidak dapat hadir ke Parti tersebut. Kirimkan salam aku kepada mereka yang hadir. Walau banyak kenangan, aku memang sudah lupa nama-nama mereka yang berada di sampingku dulu. Tapi mereka sume mengenali aku dengan sifat pelupa itu. Ahakz... memang aku ada masalah mengingati nama dan wajah seseorang.
Logo Sekolah: SMK Puchong Utama (1)

Bagi aku, perjalanan hidup yang penuh pancaroba bermula pabila kaki melangkah ke Sekolah Menengah dan aku rasakan aku lah senior dan aku lah junior. Kerana kami semua adalah batch pertama yang memasuki penggal pertama sekolah pada 5/1/2001. Ketika itu, fasiliti yang ada hanyalah sangat minima, habuk dan debu sudah sebati dengan perjalanan hidup sebagai pelajar tingkatan 1. Masih belum ade logo sekolah, lagu sekolah.. semuanya masih tiada dan En. Mohd Mahmudi Bakri yang dipertanggungjawabkan untuk meneraju sekolah baru ini.

Semuanya masih dalam keadaan daif, Pusat Sumber masih kosong, kantin masih tiada kerusi walau operasinya sudah bergerak menjual makanan kepada pelajar, pejabat sekolah masih lagi menggunakan meja plastik. Tiada sistem siaraya yang bagus, hanya satu buah Amp saja untuk digunakan kala membuat pengumuman. Dinding2 juga masih cantik tanpa apa2 lukisan.

Segalanya dilakukan pantas. Semua fasiliti dilengkapkan dalam masa satu tahun.. Pusat sumber dirasmikan pada bulan Mei 2009. Sistem siaraya dipasang juga untuk memenuhi keperluan dewan, sukan tahunan juga telah diadakan bulan Ogos tanda komitmen sekolah terhadap sukan dan lagu sekolah serta logo sekolah telah dirasmikan dengan jayanya pada bulan Mac ketika Mesyuarat Penubuhan PIBG sekolah.

Aku pula mula aktif dalam pembangunan sekolah dan sama-sama menjadi tunjang dalam pembentukan rohani dan jasmani. Aku merupakan Pengawas Pusat Sumber yang boleh dikatakan mula-mula diterapkan dalam organisasi. Kami sama-sama membangunkan pusat sumber sekolah dengan buku-buku dan bahan-bahan bacaan ilmiah. Sistem paling minima digunakan untuk membangkitkan kesinambungan pembelajaran dan pengajaran telah kami gunakan dengan sebaik mungkin dan akhirnya, kami mendapat tempat ke 18 dari 50 dalam pertandingan Pusat Sumber terbaik, kategori penubuhan baru.

Hari berganti hari, tahun berganti tahun, perubahan demi perubahan yang telah dilakukan dalam masa 5 tahun sahaja. Fasiliti dilengkapkan dan ibu-bapa pula berlumba-lumba untuk memasukkan pelajar ke sekolah ini kerana bolah saya katakan sekolah ini merupakan antara sekolah yang terbaik di Puchong. Keputusan memberangsangkan telah membuatkan nama sekolah mengharumi setiap inci mukim Puchong, lantas aku salah seorang dari penyumbang bauan itu.

Kini, apa yang boleh aku katakan, namamu sekolah tetap menjadi ingatan sepanjang zaman kerana telah membentuk aku menjadi orang yang lebih berguna dan berbakti kepada masyarakat. Sehingga sekarang aku dapat mengiramakan lagu sekolah yang bertajuk Sentiasa Gemilang.

Sentiasa Gemilang

Sentiasa gemilang
Itulah kata-kata hikmat
Pendorong kejayaan
Ke arah capai matlamat

Kami semua sepakat
Bekerjasama gembleng tenaga
Mempertahankan kecemerlang
Mencapai puncak wawasan

Sentiasa Gemilang
Sentiasa Gemilang
SMK Puchong Utama (1)

Dengan semangat dan berkat muafakat
Kami yakin kami boleh
Menjadi warga yang berkualiti
Dan bertaraf antarabangsa

Sentiasa Gemilang
Itu impian itu sasaran
Menjulang namamu sekolah
Ke persada negara

Sentiasa Gemilang
Sentiasa Gemilang
SMK Puchong Utama (1)

Dalam Kenangan: 2001-2009
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Induksi Pelajar Junior FPTP
Agak penat ya 3 hari bertungkus-lumus untuk mengharungi Induksi Freshie OM kali kedua ni. Aku yang dilantik secara calonan diri sindiri untuk menjadi biro makanan sentiasa memberikan khidmat yang terbaik dalam menyediakan makanan kepada semua yang hadir.

Apa saja makanannya? Hanyalah air mineral dan Layer Cake Appolo yang aku beli di kedai Abang Raja di Sidec itu. Kompelen? Sungguh banyak... kerana apa? Bagaimana ya kalau mahu menyediakan makanan yang sedap dengan hanya RM 1 untuk satu kepala?

Memamg itu saja budget yang aku ada untuk menyediakan makanan untuk mereka yang bertungkus-lumus dan tidak lupa kepada adik2 yang tersangat confident dan chantique. Memang aku mengajar mereka untuk bergelar cantik. Dan tentunya hanya pelajar OM saja yang diajar untuk kelihatan cantik, cara bermekap, berpakaian dan sebagainya.

Cerita-cerita menarik? Hurm.. Ape yer?

Tiada sangat yang menarik, kerana tiada jejanz2 yang chumel untuk ditacle atau dimanja2. Hehe. Adik2 cantik ade juga tapi aku melihat adik2 cantik.. Tidak sama sekali.. ahakz.. Apa yang terjadi adalah aku jawatankuasa adhoc yang melakukan pelbagai kerjaan. MC pun aku, makanan pun aku, aturcara majlis pun aku. Semuanya aku.. dan terkadang aku menjadi resources centre.

Ada juga yang berkata kepada aku bahawa aku memang layak menjadi project manager untuk mana-mana majlis kerana aku komited dan cepat membuat keputusan. Protokol pun aku ok.. Tapi sebenarnya.... Tak de la elok mana pun sebab aku hanya menjalankan tugas seiring dengan komitmen yang aku perlu curahkan. Kalau aku diberi tugas, aku lakukan lah ia dengan amanah. Betol tak? Bagi aku, semua orang pun cam tu. Tak terkecuali kan..

Erm..malam ini, aku masih terlibat dengan ceramah tetapi kali ini aku pula yang menjadi audien. Program 3P ang perlu aku hadiri kerana sem lepas aku MC kerana demam teruk. Hari ini masih sakit kepala kerana aku mengidap migrain. Huhu.. banyak masalah btul kan aku ini? Tak pela.. apa-apapun kehidupan perlu diteruskan..

Mood: Perlukah aku sentap?
1 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Kemungkinan-kemungkinan pabila menunggu buah yang bakal gugur...
Apa saja yang boleh aku katakan, aku sedang menunggu buah yang bakal gugur satu hari nanti dari sebatang pokok yang tegak berdiri yang disokong dengan dasar yang kukuh serta utuh, takkan bergoyang bila disentuh. Hari demi haru, sedia untuk menunggunya pabila saatnya tiba tika ia akan gugur. Tapi persoalannya bila? Harus diingat bahawa terdapat pelbagai kemungkinan yang akan timbul pabila saat dan ketikanya buah itu gugur.

Kemungkinan yang pertama
Buah itu terus jatuh dan aku dapat menyambutnya dengan tangan yang suci, menikmatinya perlahan dan terus-terusan bersyukur ke atas nikmat Maha Esa

Kemungkinan yang kedua
Buah itu terus jatuh dan aku tidak sempat untuk menyambutnya, lalu jatuh ke tanah. Walau ada sedikit kecacatan, aku akan terus menikmatinya perlahan tanpa ada rasa kecacatan yang perlu membelenggu diri.

Kemungkinan yang ketiga
Buah itu terus jatuh dan berguling, hilang entah ke mana. Aku terus beruasaha mencari dan mencari supaya dapat menikmati buah itu kerana kamu sentiasa sabar untuk menunggu buah itu jatuh. Sudah sekian lama mencari... kamu telah menjumpai buah tersebut dan menikmatinya perlahan tanpa memikirkan ada kecacatan atau tidak kerana kamu yakin, buah itulah pemberian Maha Esa kepada aku dan redha dengan pemberian itu...

dan kemungkinan yang terakhir
Kemungkinan yang keempat
Buah itu terus jatuh dan berguling jauh dari tempat ia jatuh, aku berusaha bersungguh mencarinya tetapi masih tidak dapatmencari buah itu. Akhirnya aku putus asa dan menerima seadanya bahawa buah itu bukan pemberian untuk aku dan aku redha dengan ketentuan Maha Esa.

Jadi, bersedialah dengan kemungkinan yang akan berlaku nanti, mungkin yang pertama, kedua, ketiga ataupun yang keempat. Tapi aku sentiasa berdoa supaya kemungkinan yang pertama menjadi kenyataan nanti dalam kesetiaanku menunggu buah itu gugur saban hari. Dan aku tahu.. buah itu akan gugur jua satu hari nanti....
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Simulasi Pejabat
Hari ini bermula pada jam 10 pagi kerana kuliah ekonomi telah dibatalkan oleh Madam Aw. Aku hanya bangun jam 9 pagi dan baju memanggil-manggil aku untuk menyuruh aku mencucinya, Aku bangun malas-malas dan mengangkat semua alatan untuk mencuci baju-baju tersebut. Tanpa menggunakan teknologi, aku gigih bangat untuk memberus satu persatu baju-baju kotor itu.

Kelas bermula dengan surah Fatihah di dalam Lab 6, Puan Zakiah yang mengendalikannya. Ramai yang mengucapkan "tahniah" kepada aku kerana berjaya menghadapi Puan Zakiah yang terkenal dengan keakurannya dan ketepatannya. Tapi bagi aku, dia sangat baik dan baik-baik saja beliau mengendalikan kelas. Mungkin aku sudah lama mengenali beliau tapi tidak berkesempatan untuk berjumpa dengan lebih dekat.

Simulasi pejabat, matapelajaran yang perlu aku hadapi pabila bersama Puan Zakiah. Simulasi pejabat ya? apa saja itu. Owh ... hanya diberikan pek pek pejabat yang perlu diselesaikan dalam masa 8 jam yang sama seperti satu hari bekerja..

Nanti saja aku ceritakan segalanya kerana aku perlu membeli buku2 di BOOK Garden...
babai
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Kelas telah bermula
Sepeti dilihat kepada semester yang lepas, nama kami semua telah ditetapkan kumpulanya. Tapi kali ini, kami dengan yakinnya telah meletakkan diri kami ke dalam kumpulan yang telah kami pilih sendiri. (Kami - Aku dan Shahril, kepada yang belum mengenali)
Kami dengan ke'confindent"an nya telah mendaftar di Kumpulan C dan nampaknya tiada apa-apa pertembungan kelas seperti sem sem yang lepas. Walaupun senarai nama sudah keluar semalam, kami langsung tidak mengendahkannya, hanya mengikut kata hati. Tapi orang kata, ikut hati mati, ikut rasa binasa... Tapi kalau menurut kemahuan mereka, memang mati la kerana kelas semuanya bertembung antara satu sama lain.
Kelas pertama kami ialah OE, Organizing Event yang telah dikendalikan oleh En. Sheffek yang memberikan tugas untuk memikirkan warna dan tema. Hanya memilih warna hijau sebagai warna dan daun sebagai tema untuk acara kami nanti. Tunggu saja nanti kalau lulus, kami akan buat yang terbaik.
Kelas disambung petang dengan kelas Ekonomi yang "most Dificult" bak kata Madam Aw, memang susah katanya kerana terlalu banyak topik yang di cover hanya dalam masa 4 bulan. Kadar yang gagal pun agak tinggi dan jika markah rendah, pointer juga akan jatuh mendadak kerana subjek ini mempunyai 4 jam kredit. Satu-satunya coarse yang mempunyai jam kredit yang tinggi.
Sambung pula dengan class Mandarin 2 yang aku sangat benci. Diajarkan oleh Yeang Lao Shi, tapi kadang kala aku memikirkan, perlu untuk aku menyukai subjek ini, kerna dek penangan subjek ini yang membuatkan aku tidak dekan sem lepas. Ahakz.. tiada apa lah, aku akan cuba menyukainya perlahan-lahan.
Hurm.. susah juga ya untuk aku mengupdate blog ini kerana tiada kemudahan internet melainkan bila aku masuk ke dalam lab. Aku kali ini pun aku mengupdatenya di dalam kelas En. Mazlan. Ahakz.. Encik Mazlan!..
Komen sikit pasal Encik Mazlan, ok saja, nampaknya.. kata-kata orang yang En. Mazlan garang tiada benar kerana dia hanya mengikut mood saja. Pandai saja memanipulasi keadaan jika mood nya kala berada di dalam keadaan yang kelabu kehitaman..
Ok la.. waktu pembelajaran sudah tiba, nanti saja sambung ya.... Bye
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Hari Pendaftaran Pelajar Lama.... 4 dan 5 Julai 2009
Seperti biasa, aku telah mendaftar awal di UiTM. Hari Khamis dah sampai, hanya sekadar untuk mencurahkan bakti bersama Unit Kolej dan JPK.

Aku telah menjadi salah seorang petugas di Meja Pendaftaran pada hari Sabtu dan Ahad. Hanya menunjukkan muka senior ala-ala diva ya. Ngee :D

Tidak boleh manaip panjang kerana kini berada di Pejabat Kolej untuk menghantar post ini. Nanti saja aku updatekan kepada kamu.

Nanti saja ya..
0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Hish.. Perubahan Drastik.. Apakah...
Saban hari, kadang terleka aku berfikir kenapa ya ada saja perubahan demi perubahan yang di alami masyarakat dunia waima aku sendiri. Mengalami keadaan perubahan drastik (Bukan aku yang melakukannya tetapi menerima tempiasnya) Perubahan yang dirancang, tidak dirancang.. Dan terbahagi kepada dua pula: secara perlahan atau tiba-tiba.

Dan yang TIBA-TIBA itu yang dikatakan sebagai drastik. Kali ini cerita pula perihal perubahan drastik ya.. Sebelum apa-apa.. mari kita selak Kamus Dewan dulu ya.. Drastik bermaksud : keterlaluan, terlalu keras. Maksud frasa di dalam konteks ini merupakan perubahan yang terlalu besar dan mengejut.

Kata-kata Kak Lala yang baru aku kenal semalam,
khaful_zinorro: Drastik itu kan bermaksud secara mengejut.
khaful_zinorro: perubahan drastik.. cam abeed drag..tuh drastik la.

Shahril pula,
Tiada jawapan

Abid berkata-kata,
Abeed da Beedo: bagi aku. seseorg yg menjalankan perubahn yg drastik dia xkan kekal lama.

Aku sendiri di kala ini menerima tempias perasaan mengenai seseorang yang secara tiba-tiba melakukan perubahan drastik. Seperti bersama dengan orang lain tatkala duduk semeja menikmati makanan sambil gelak ketawa.

Aku setuju dengan kata-kata Abid yang mengatakan, masyarakat sekeliling sukar untuk menerima satu perubahan tersebut, tidak kira sama ada perubahan yang baik atau yang jahat. Kerana mungkin terkejut, tersentap dan sebagainya.. Memang benar, aku sendiri tidak dapat menerima perubahan tersebut tetapi hanya dipendamkan dalam hati saja..

Kata abid lagi... Mungkin masyarakat akan menerima jika perubahan dilakukan secara perlahan atau berperingkat-peringkat. Hal ini kerna, memudahkan masyarakat sekeliling untuk mengadaptasikan dalam kehidupan. Sebagai contoh terbaik... Michael Jackson yang menghembuskan nafas nya terakhir Khamis lalu, ramai di luar sana terkejut dengan perubahan industri muzik dunia kerana beliau dikatakan tidak sakit dan masih sihat dan merancang konsert. Jika beliau sakit tenat, tidak hairan lah jika mati secara tiba-tiba.

Pabila dipertahankan hujahnya, aku menerima kata-kata Abid yang mengatakan perubahan yang dilakukan secara drastik tidak akan kekal. Bila direnung kembali, memang ada kebenarannya.. Sebagai contoh terbaik, seorang perokok, jika diminta berhenti dari merokok secara tiba-tiba, sistem badan juga kadang2 tidak dapat menerima perubahan tersebut dan perlu dilakukan sedikit demi sedikit. Betul kan?

Konklusinya, perubahan kamu itu mungkin akan tidak kekal lama dan aku sangat berharap kamu boleh berubah seperti sedia kala.. supaya keselesaanku bersamamu akan terpatri kembali. Aku berharap tuan empunya diri dapat membaca pos ini supaya kamu tahu perubahan kamu itu membuatkan ku terasa tidak selesa. Tapi persoalannya.. bila saja kamu mahu masuk... Kamu akan masuk? Mungkin ya dan mungkin tidak. Tunggu dan lihat aja..

ps: Kepada tuan empunya diri, sungguh pelik ya perubahan kamu.

0 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Hari-hari terakhir sebelum Part 4 bermula...
Apa yang terjadi semalam... Hanya berkaraoke bersama Khaled dan Safuan di Red Box @ The Curve. Terima kasih ya Khaled kerana sudi menemani kami dan melayan kerenah kami yang tomey gilew.. Ahakz.. Khaled yang all da way from Ampang datang ke area Mutiara Damansara.. Jauh bangat ya.

Selepas riang ria berkaraoke, Led telah "drop by" kat Stesen Gombak dan kami menuju ke KL Sentral untuk bertukar tren ke MidValley untuk bertemu dengan Mak Hayam atau Datin Seri Rezenny. Hanya berborak kosong kerna Datin Seri masih di dalam tugas di tempat curah bakti. Hanya dapat melepaskan rindu dikalbu kaedahnya.

Perut berkeroncong dan kami melangkah malas-malas ke Kedai Mamak di tingkat bawah. Al-Ehfan katenya. Sambil memakan nasi lemak dan roti canai, kami seperti biasa melahar, bergosip dan sebagainya.. Ada saja cerita yang mahu diceritakan.

Kami pulang ke rumah dan Safuan terus mendapatkan PC ini untuk menjalankan E-Lacur sementara aku, sudah berada diatas katil dan melelapkan mata.

Hari ini...

Tiada apa-apa yang menarik dapat diluahkan, hanya duduk di rumah bersama Safuan, mata terkebil-kebil memandang kaca monitor untuk berada di atas talian sepanjang hari. Pabila mata tercelik di tengah hari, aku hanya dapat untuk berkata " Argh.. esok dah nak balik". Ya.. memang jadual perjalanan aku untuk ke Perak adalah esok, 2hb Julai 2009. Sungguh awal ya.. memang agak awal kerana banyak urusan yang perlu diselesaikan.

Hanya sekadar mengimbas kembali apa yang sudah terjadi di 3 semester lepas.

Part 1
Aku masih mentah, mencari arah tujuan untuk terus mencari ilmu di alma-mater tercinta. Aku telah memohon untuk menjadi Editor untuk buletin mingguan MPP iaitu Tinta Jumaat dan aku diterima, seterusnya diserapkan menjadi Sekretariat MPP untuk sesi 2007-2008. Saban hari, aku menjalankan tugas dengan penuh amanah disamping lebih mengenali pengurusan UiTM yang sebenarnya. Pengakhiran bagi semester 1 adalah Konvensyen Pemimpin Mahasiswa yang di adakan di Shah Alam.

Part 2
Memulakan semester baru seperti biasa. Datang awal 2 hari kerana urusan penukaran bilik. Tinggal dengan Kak Yus dan Zulaikha di Villa Puspa. Duit PTPTN masuk 2 hari sebelum kelas bermula. So. apalagi, hari Ahad itu juga RM300 melayang membeli barang keperluan hidup, pakaian baru dan makanan. Perjalanan hidup di semester 2 berjalan agak lancar di awalnya tetapi bertukar buruk pabila krisis demi krisis, konflik demi konflik berlaku. Apa-apa pun, aku telah mengacarakan 2 acara besar iaitu FESKO dan FESKEM. Pergaduhan yang tidak disangka-sangka membuatkan aku stress dan membuat keputusan untuk bertukar kampus.

Part 3
Tatkala aku menerima surat dari HEA mengatakan aku tidak berjaya bertukar kampus membuatkan hidup aku bertambah stress tapi apakan daya. Aku harus terus meneruskan kehidupan ini. Seperti biasa, kehidupan yang tiada konflik rasanya hanya kehidupan kosong tanpa corak dan warna. Tapi konflik kali ini hanya konflik dalaman yang berjaya membuatkan lappy kesayanganku musnah sama sekali. Tapi di semester ini lah aku mengenali Khaled, Shuk, Chip, Yab, Aiman, Hakem, Tojiq, Amin dan semuanya (maaf jika nama tidak disebut). Merekalah yang mewarnai kehidupanku di semester 3 ini. Lupa ya mahu katakan, aku sem 3 bersedudukan dengan Safuan

Part 4
Sungguh cepat masa berlalu ku rasakan. Baru saja semalam aku rasa, menempuh hari-hari pertama di UiTM.. tapi baru ku sedar bahawa masa tidak menunggu kita. Jadi kita perlu berjalan seiring dengan perjalanan masa. Sebaik saja melangkah ke semester 4 nanti.. hanya OE yang aku akan fikirkan..

Kepada kawan-kawan serta rakan sama juang, selamat datang ke Semester 4. Kelas akan bermula 6 hb Julai 2009.

4 komentar | edit post
Reaksi anda: 
Balasan E-mail dari Rapid KL
Salam muhibbah semuanya.

Kalau kalian masih ingat, aku ade membuat aduan terhadap RapidKL. Sila baca saja post yang sebelum nya.. Hari ini, RapidKL telah membalas e-mail tersebut. Mari sama-sama membaca ya..

----

Salam sejahtera Encik Muhamad Ridhwan bin Jahidin,

Terlebih dahulu kami ingin mengucapkan ribuan terimas kasih kepada saudara di atas kesudian untuk menulis kepada kami berhubung dengan perilaku ketiga tiga petugas di LRT Kelana Jaya yang tidak memuaskan. Berhubung dengan isu yang di ketengahkan, kami memandang berat terhadap perkara di atas dan akan membuat siasatan sewajarnya.

Untuk pengetahuan, RapidKL tidak bertolak ansur terhadap mana mana staf barisan hadapan yang tidak beretika semasa menjalankan tugas. Justeru itu, kesemua staf terlibat akan dipanggil untuk di soalsiasat. RapidKL tidak teragak agak untuk menyusuli tindakan tatatertib yang tegas keatas mana mana staf jika di dapati bersabit kesalahan. Untuk pengetahuan, petugas hanya mempunyai kuasa untuk merampas tiket dari penumpang sekiranya tiket tersebut di dapati telah di salah guna. Dalam hal ini, tindakan petugas untuk merampas tiket dari saudara kerana teguran itu adalah tidak munasabah dan boleh di ambil tindakan disiplin yang sewajarnya

Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk memaklumkan kepada para penumpang bahawa semua staf barisan hadapan kami telah diberi asas latihan khidmat pelanggan sebelum mereka di benarkan untuk berurusan dengan pelanggan. RapidKL sentiasa mengadakan program khidmat pelanggan intensif untuk semua staf barisan hadapan bagi meningkatkan kecekapan, memupuk nilai mesra pelanggan dan meningkatkan motivasi mereka ke arah rasa bangga terhadap kerja dan Syarikat.

RapidKL sentiasa mengalu alukan maklum balas membina dari para penumpang untuk mempertingkatkan lagi mutu perkhidmatan. RapidKL berharap saudara akan terus memberi sokongandalam menggunakan perkhidmatan LRT aliran Kelana Jaya

CRM Team
CRM & Call Center Dept
Communications Division
Syarikat Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd
Tel: 03-7625 6999 Helpline
Tel: 03-7650 7788 General line
Fax:03- 7625 6667

---

Meriah bukan.....
2 komentar | edit post
Reaksi anda: 
  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers