Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Perkhidmatan awam penuh karenah BIROKRASI
Sudah agak lama sebenarnya aku ingin perkatakan perkara ini yang sudah lama terpendam di dalam lubuk jiwa yang tidak lagi suci sebenarnya. Tapi suci atau tidak suci itu bukan persoalannya... tapi kita sebagai pengguna, kebenaran sentiasa berada di sisi anda.

Apa yang aku merepek ini bukan satu perkara yang boleh dianggap enteng, tapi sebenarnya perkara yang agak serius untuk diperkatakan, malah sudah lapuk sebenarnya. Tapi semua yang terlinat hanya mendiamkan diri dan lebih senang menutup mulut dan sebagainya...

Kisahnya, karenah birokrasi yang berlaku di kalangan PERKHIDMATAN AWAM... Perkhidmatan awam? apa itu? Owh. ini yang aku mahu bari tahu... Ala.. orang yang bekerja di dalam sektor awam atau yang bekerja di PEJABAT KERAJAAN.. orang yang keje dengan kerajaan la.. senang citer..

Apa yang aku lihat sekarang ini yang berlaku sangat-sangat serius dan tidak perlu lagi dianggap enteng dan perlu kita tentang habis-habisan diskriminasi terhadap orang-orang yang berada di "bawah" oleh yang berada di "atas".

Sebagai contoh terdekat yang aku boleh berikan ialah sistem pentadbiran UiTM itu sendiri. Kebebasan diberikan hanya untuk STAF, kelebihan hanya diberikan untuk STAF tapi bukan untuk pelajar.

Jikalau pelajar mahu menempah sesuatu, hanya perlu mengikut prosedur yang tekah ditetapkan.. Contoh SATU MINGGU... Tapi jika staf mahu pakai, tidak sampai setengah hari pun.. LULUS..

Kenapa saja begitu? Kenapa pelajar diajar untuk mengikut prosedur tapi staf tidak perlu mengikut prosedur. EH.. sapa yang pengguna? EH.. sapa yang KONSUMER?

Pelik kan?

Biasa lah.. itu yang berlaku di kalangan penjawat awam kita yang diagungkan....

Entah.. tidak faham juga aku dibuatnya. Siapa yang perlu diutamakan sebenarnya?

Staf atau pelajar?
Pekerja atau Konsumer?

Secara amnya.. semua penjawat awam perlulah mengambil inisiatif untuk mengutamakan rakyat atau pengguna dan konsumer.

Menyahut seruan 1 Malaysia
edit post
Reaksi anda: 
2 Responses
  1. OoNey™ Says:

    benar bro..sama la disni..semuanya procedure..itu ini kena apply,kena isi borang,kena ada penjamin, kena tempah awal.kena cek bajet,apa motif and tujuan sesuatu event yg akan dibuat stdnt.. knpa perlu nk susahkn diri sndri..sdgkan dorg boleh je bagi bnda tu jdi senang..birokrasi la sgt..peace..hehe


  2. Tahu tak pe.. tapi.. prosedur tetap prosedur tapi pihak yang berkaitan perlu lebih permudahkan perjalanan apa2 urusan...


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers