Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Derma DARAH
Aku memulakan hari agak lambat pabila mata hanya terbuka pabila jam menunjukkan angka 11. Memang sudah berjanji dengan rakan seperjuangan untuk sama-sama menelaah di perpustakaan. Tapi.. pabila difikirkan semula... alangkah baiknya memulakan hari dengan amal jariah... kan sungguh baik begitu..

Jadi.. Shahril telah menelefon tatkala aku cuba untuk menghubunginya... Hello katanya..

Sama-sama bersetuju untuk menderma darah sebelum ke tempat lambakan buku itu..

Foyer FSPU... hanya beberapa orang saja yang menunggu giliran untuk menyumbang bakti untuk negara dan itu kebiasaannya... ramai orang yang masih tidak terbuka minda untuk menderma darah untuk menyelamatkan nyawa..

"Saya takut darah"

"Saya takut jarum"

Tapi, aku tidak gentar dalam menghadapi jarum-jarum itu ya (pondan tunjuk perkasa). Hrm.. pabila mula-mula dahulu, memang agak takut, tapi pabila Shahril menaikkan semangatku, maka bermulalah kisah aku menjadi penyelamat negara..

So.. apa saja yang aku boleh katakan.. marilah sama-sama menderma darah untuk sama-sama berbakti untuk negara..

Sedikit info yang perlu anda tahu pabila mahu menderma darah:

ANDA LAYAK MENDERMA DARAH SEKIRANYA:

1. Anda sihat pada hari ini.. kalau tak sihat, tak leh derma darah erk.. Demam ker.. batuk ker.. selesema ker... Ape-ape pun memang ade doctor yang akan check kesihatan anda.

2. Anda berumur 18-60 tahun... yang bawah umur tu. tunggu dah besar erk.. yang dah tua plak.. tak de makne nyer tak leh menderma..

3. Berat badan melebihi 45 kg. Ala.. ni biasa. kalau tak cukup berat tak leh menderma. Selalunya pompuan nak menderma tapi tak cukup berat, dan lelaki pula takut menderma sebab PENGECUT... ahakz.

4. Tidur melebihi 5 jam. Alasan yang paling kukuh sebab ape student tak mo derma darah. "SAYA TAK CUKUP TEDO SEMALAM. BUAT ASSIGNMENT".. Ala.. kalau korang rasa badan kuat.. ok jew..

5. Tiada masalah perubatan.. Maksudnya.. tak de masalah kesihatan yang kritikal seperti kencing manis ker.. darah tinggi ker.. (walaupun darah tu TINGGI... tak leh derma erk.. darah TINGGI dan darah BANYAK banyak bezanya..

6. Tiada mengambil sebarang ubat seperti antibiotik.. Nanti leh mengganggu sel darah.. Kirenya nak amik darah yang bersih la ni.

7. Makan sebelum derma darah. Hal ini penting untuk mengelakkan badan anda tidak bermaya nanti..

8. Anda tidak terlibat dengan kegiatan gay, bisex, pelacuran, dadah dan sebagainya (untuk mengelakkan HIV). Tapi kalau anda rasa dan yakin anda bebas dari HIV, derma je la.. Tu pun alasan paling konkrit untuk tidak menderma darah..

9. Pendermaan terakhir > 3 bulan.. ye la.. nak pastikan darah anda tu cukup untuk badan sendiri.. kalau badan sendiri tak cukup darah.. cam mane nak derma pulak kan..

So.. apa lagi.. pegi la derma darah.. sebab leh menyelamatkan nyawa tau..

p/s. Pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh Teddyreezwan...
0 Responses

Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers