Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Staf RapidKL yang kurang ajar....

Sekadar Gambar Hiasan: Stesen Rel Kelana Jaya


Pada suatu hari (Sebut seperti mahu menjejak kaki ke dunia pertandingan bercerita). Aku bersama Que mahu menaiki tren dari Stesen Kelana Jaya ke Stesen Masjid Jamek kerana Que mahu pulang ke kampung halaman pada selasa yang lalu, 23 Jun. Insiden ala2 diva ini berlaku setelah bapuk yang bekerja di Stesen itu tidak tahan melihat kecantikan aku dan Que dan rasa teramat cemburu lalu mengeluarkan kata-kata "Cantiquekah engkau"

Dengan rasa terhormat serta asi-asi antara aku dengan Que, berpatah balik untuk mencari jalan penyelesaian yang cukup membuatkan kamu dan kamu serta kamu akan dibuang kerja. Salah aku kah. Mari ikuti penceritaannya di dalam report yang telah aku kirim ke Rapid KL semalam..


-----


Ketidakpuasan terhadap Pegawai Khidmat Pelanggan
di Stesen Rel Kelana Jaya
Muhamad Ridhwan [reezwan1710@yahoo.com.my]
Sent:26 June 2009 03:34
To:
Cc:

Tuan/Puan:

Salam sejahtera.

Saya ingin meluahkan rasa tidak puas hati terhadap 3 orang pegawai perkhidmatan pelanggan di Stesen Rel Kelana Jaya ketika saya menggunakan perkhidmatan Rapid KL pada 23 Jun 2009, kira-kira jam 3.00 petang.

Saya telah menegur dengan sopan kepada seorang pegawai perkhidmatan pelanggan semasa saya ingin membeli tiket di kaunter Pejabat Khidmat Pelanggan. Memandangkan TVM yang disediakan memaparkan "Exact Fare Only", saya terpaksa membeli tiket di Kaunter tersebut yang dikendalikan oleh pegawai yang bernama Encik Az*** dan Encik Fai***.

Pegawai yang mengendalikan tiket tersebut hanya menjawab soalan saya dengan nada yang sinis dan tidak beradab ketika saya mengajukan soalan "Adakah Encik sihat hari ini". Bagi saya, soalan sebegitu sudah biasa dengan adat dan budaya rakyat Malaysia yang mementingkan kesopanan. Saya yang kecewa dengan sikap pegawai tersebut hanya memberikan keluhan "Sombongnya Encik ini" dan terus berlalu pergi.

Ketika saya ingin melalui pagar tiket dan terus ke platform, kedua pegawai tadi melemparkan kata-kata kesat kepada saya. Saya yang tidak puas hati dengan kata-kata tersebut terus kembali ke Kaunter tersebut untuk mendapatkan nama pegawai berkenaan. Akhirnya saya telah ditahan oleh seorang pegawai lain yang bernama Encik Am***, Station Master di Stesen Rel Kelana Jaya dan memaksa saya untuk memulangkan tiket yang telah saya beli dengan alasan saya terlalu "kurang ajar" dan Rapid KL berhak untuk menahan saya daripada menggunakan perkhidmatan rel kerana saya kurang ajar.

Saya cuma ingin mempertahankan hak saya ketika itu dan kes ini telah diselesaikan oleh seorang lagi pegawai wanita (tidak sempat untuk mendapatkan nama beliau). Beliau telah meminta maaf bagi pihak semua pegawai dan memulangkan tiket saya dan meminta saya terus mendapatkan tren untuk ke destinasi saya. Hal ini telah betul-betul memalukan saya dan secara tidak langsung mencerminkan ketidakprihatinan Rapid KL dalam melayan pelanggan.

Saya telah membaca sekali lagi peraturan penggunaan keretapi yang dipaparkan disemua stesen dan tidak ada langsung klausa yang menunjukkan bahawa pihak Rapid KL berhak untuk menarik balik tiket penumpang kerana penumpang tersebut kurang ajar. Dalam hal ini, pegawai berkenaan yang boleh dilabelkan sebagai kurang ajar dan bukan saya dan di dalam polisi pelanggan, seseorang pegawai tidak boleh melemparkan kata-kata kesat kepada seseorang pelanggan dan hal ini telah melanggar etika seorang Pegawai Khidmat Pelanggan.

Saya telah menelefon Talian Khidmat Pelanggan untuk melaporkan perkara ini dan saya telah dilayan oleh N****** (saya tidak pasti nama pegawai berkenaan) yang melayan saya dengan cukup baik dan berhemah. Beliau telah memohon maaf di atas semua kes yang berlaku dan berjanji perkara sedemikian tidak akan berlaku lagi. No laporan yang diberikan oleh N****** ialah 1*** untuk rujukan pihak tuan/puan terhadap kes ini. Saya amat memuji cara Nor/Nurul mengendalikan kes dan menghubungi saya semula untuk menerangkan tindakan yang akan dilakukan oleh pihak Rapid KL.

Saya merupakan pengguna tetap bagi kemudahan rel dan bas Rapid KL dan saya rasa bertanggungjawab untuk melaporkan perkara ini bagi Rapid KL memperbaiki mutu perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan. Bagi saya, pelanggan merupakan cermin kepada perkhidmatan yang diberikan oleh pegawai dan staf Rapid KL.

Saya berharap pihak Rapid KL dapat memandang secara serius berkaitan dengan perkara ini supaya dapat memberikan perkhidmatan yang cemerlang kepada pengguna khasnya warga Malaysia. Perlu diingat bahawa bukan rakyat Malaysia sahaja yang menggunakan perkhidmatan Rapid KL tetapi pelancong-pelancong asing. Pihak tuan boleh menghubungi saya di talian 019-418**** jika ingin mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan kejadian untuk tujuan siasatan. Kerjasama dari pihak tuan/puan amatlah saya hargai.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,



Muhamad Ridhwan bin Jahidin
Pengguna Rapid KL

mrj

-----
ps: No Telefon dan nama pegawai tekah dipadamkan atas dasar privasi
2 Responses
  1. que Says:

    sabar je la wan..staff rapid kl tu sebenarnya makan hati tgk ko..chantek sgt..tu yg dia kurang ajar tu..org chantik ni selalu org dengki..sabar ye datin sri cik pon cik ngap al-basri..



Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers