Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Ada apa dengan MC.. EMCEE atau Pengacara Majlis
Ada juga yang bertanya kenapa pengacara majlis dipanggil MC.. Aku jelaskan di sini hubungan antara M dan C yang membentuk MC itew ialah singkatan kepada Master of Ceremony. Apa yang aku boleh katakan ada juga pengacara yang tidak tahu apa maksud MC dan ditukar ejaannya kepada EMCEE agar nampak lebih menarik tanpa mengetahui maksud asal dan usulnya.

Aku sendiri permulaannya tidak tahu apakah maksud sebenar MC itu masa mula2 menjejakkan kaki dalam dunia pengacaraan semasa di zaman persekolahan. Itu la yang di namakan belajar. Mamaku telah mengikuti Kursus Pengacaraan Majlis Profesional dan aku mengambil kesempatan untuk membaca nota-nota yang dibekalkan.

Dengan nota-nota itu juga aku meng"improve"kan gaya aku berucap sebagai pengacara.

Sekadar mengimbas kembali acara-acara yang pernah aku kendalikan

Tingkatan 1-5
Sambutan Hari Guru 2004 dan 2005, Semi Formal
Majlis Restu Ilmu SPM 2006, Formal
Majlis Penutup Program Pasca Peperiksaan 2003, Formal
Voice Over Hari Sukan 2004-2005, Semi Formal
Kempen Muridku Anakku Sayang dan Ucapkan Terima Kasih 2003, Formal
Minggu Bahasa Melayu 2003 dan 2004, Formal
Minggu Pusat Sumber, Formal
dan banyak lagi.. tak tersebut

Sebelum masuk UiTM
Voice Over Karnival Sukan Rapid KL, Formal
Grand Dinner Hulla Party KRFM & JiwangFM, Semi Formal

Part 1
3rd Inter-Faculty Challenge Quiz 2008
Hari Keluarga MPP dan Persatuan Dalaman, Semi Formal

Part 2
Festival Kolej 2008, Semi Formal
Festival Kemerdekaan 2008, Semi Formal
Majlis Sambutan Hari Raya KKRS 2008, Semi Formal
Pra Perbentangan KIK (Pelajar) 2008, Formal

Part 3
Family Day OMSA 2009, Semi Formal
Global Business Carnival, FPP, Formal dan Semi Formal
Karnival Aurora, Semi Formal
Malam Jalinan Sejiwa, UiTM Perak -Dungun, Semi Formal
Kempen Kepenggunaan FOMCA, Formal
Majlis Perpisahan Bakal Graduan FPTP, Semi Formal

Memang banyak kenangan-kenangan yang aku tempuhi semasa mengendalikan program-program sepanjang penglibatan aku dalam dunia pengacaraan. Pergaduhan, pertelingkahan itu sudah menjadi asam garam dalam dunia ini. Cuma aku perlu sabar dan maintain mood untuk mengendalikan majlis. Lagi-lagi majlis yang tidak formal yang memerlukan mood yang baik sepanjang majlis.

Ada juga yang kata, bekerja dengan Reezwan Mohd ni memang susah. Sebab selalunya aku akan demand lebih, nak itu nak ini. Aku semestinya akan amik mood di atas pentas dan buat sound check dulu. Kalau abang BPF tu memang dah tau cam mane aku mengacara.. so die memang dah set siap2. Bagi aku, standard la semua tu. Memang seseorang pengacara majlis akan demand, nak air.. nak touch up, nak script, ape akan jadi lepas ni.. Memang ini semua perlu untuk menjadikan satu-satu majlis tu berjaya kurang cacat dan cela. Lagi satu, aku ni mengada-ngada nak Cordless Mic. Sebab aku ni kan besar.. Mic yang ade cable tu memang tak sesuai.. kalau tersadung ala2 nangka busuk la jawabnya...

Dalam kenangan juga best buddy mase mengacara.. Nana... Dua event aku dengan dia.. memang best bergandingan dengan dia.

Maafla.. aku tak dapat sertakan gambar untuk tatapan.. sebab semua gambar semasa aku mengacara telah abis di mamah usia.. eh bukan... Telah ilang kerana laptopku telah dihancurkan oleh si**an itu..




1 Response
  1. cikgujue Says:

    salam..boleh x nk mintak tlg..boleh x kalu saye nk mintak salinan teks MC untuk anual dinner..boleh x??saye kene jd MC tp x reti la..1st time..ni yg gelabah nie..agak2 leh x???klau boleh,tlg email kan ke cipcip_zoe@yahoo.com...terima kasih


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers