Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Guru, Cikgu, Pensyarah, Tutor, Fasilitator, Tenaga Pengajar dan dll. Apa maksudnya ya?
Terkadang aku mengingati kenangan lama, waktu zaman.... hurm.. kanak-kanak mahu meningkat remaja dan melangkah ke alam dewasa. Aku pernah tanyakan kepada mamaku, apa beza semua perkataan di dalam tajuk itu. Guru, Cikgu, Pensyarah, Tutor, Fasilitator, Tenaga Pengajar dan macam-macam lagi ungkapan serta perkataan yang disebutkan orang -orang sekeliling membuatkan aku bingung sementara waktu.

Mama aku menjawab dengan penuh berhati-hati supaya aku mudah faham dengan kata-katanya itu. Maklum saja, aku baru mahu mengenal erti hidup. Semuanya dijelaskan satu persatu tanpa jemu. Cikgu katanya tiada beza dengan guru. Pensyarah pula untuk mereka yang mengajar dikalangan pelajar IPT. Tutor juga sama, tapi tidak mengajar tetapi memberi tunjuk ajar saja. Hanya mengaplikasikan apa yang diajar. Fasilitator pula hanyalah pemudah cara. Segalanya seharusnya menjadi mudah pabila fasilitator datang menjengah dan tenaga pengajar....

Agak susah untuk diterangkan rupanya. Mamaku kata, tenaga pengajar ialah semua kata-kata tadi, gelarannya semua boleh digantikan dengan tenaga pengajar. Guru juga tenaga pengajar, pensyarah juga tenaga pengajar dan seterusnya.

Lantas.. aku bertanya.. "Owh.. kalau cam tu.. leh la adik sebut cikgu-cikgu kat sekolah tu.. tenaga pengajar ya..."

Mama ku cakap... " Tak boleh la.. cam tak sesuai jew.. lagi pun panjang sangat"

"Abis, kan sama saja maksudnya"

"Entah... tak penah dibuat orang.. panggil cikgu sudah..."

Soalan-soalan tersebut tergantung begitu saja. Tanpa ada soal jawab itu lagi.

Tapi... pada suatu hari, semasa aku berada di Tingkatan 3, mama ku cuba untuk mengembalikan ingatan.

"Ingat tak adik penah tanya pasal Tenaga Pengajar tu?

"Ingat"

"Mama dah tau. Tenaga pengajar dah boleh guna dah."

"Ha? Boleh guna? Kat mana je?"

"Akademi Fantasia" .....apakah..... Terkesima sebentar...



edit post
Reaksi anda: 
0 Responses

Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers