Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Operasi cetak rompak kini kurang mendapat keUNTUNGan?
Aku masih teringat tentang masa dahulu kala yang masa itu kelihatan anak-anak muda tidak kira dari kaum cina, india dan melayu juga kaum-kaum yang sefrekuensi dengannya berjalan di mana-mana menawarkan vcd dan dvd cetak rompak.  Harganya memang cukup murah.  RM5 hingga RM10.  "Bang beli bang.. banyak ni cite baru.. Cite ni pun belum keluar wayang lagi"

Hari ini, memang agak sukar untuk kita melihat kelibat mereka.  Mungkin di kampung masih ada berkeliaran tapi dikota-kota besar agak sukar dilihat.  Ada la yang masih berusaha mencari rezeki dengan cara ini.

Apa saja sebabnya ya?

Dengan kecanggihan teknologi hari ini, kebanyakan movie-movie dari dalam dan luar negara, sama ada yang sudah ditayangkan atau belum ditayangkan dapat dimuat turun melalui perisisian memuat turun seperti Ares dan perisian torrent.  So.... ape yang aku boleh katakan, rakyat hari ini tidak perlu untuk mencari pemuda jalanan yang menjual VCD dan DVD cetak rompak tapi hanya perlu memuat turun sahaja.



Kesan-kesan gejala ialah lanun cetak rompak di negara ini sudah susut pendapatan haramnya itu kerana susut jualan VCD dan DVD.  Tidak lupa kepada pemuda jalanan yang membuat duit melalui penjualan alat-alat untuk ditonton ini sudah tiada pekerjaan.  Tapi bagus juga, dapat mengelakkan diri daripada membuat pekerjaan haram ya..

Implikasi berterusan yang dapat dilihat ialah kepada pembuat filem, lagu, album dan sebagainya kerana sejak sistem cetak rompak diperkenalkan sejak azali lagi yang berkonsepkan konvensional sehingga berteknologi tinggi iaitu dapat dimuat turn secara percuma, mereka tetap kerugian berjuta ringgit kerana gejala ini.

Yang best nye.. aku sendiri pun menggunakan teknologi ini untuk mononton tapi aku puas juga kerana bergelar PEROMPAK secara terus tanpa orang tengah iaitu Lanun cetak rompak.  Ye la.. mana aci. diorang amik untuk atas angin jew.. ahakz.

2 Responses
  1. privasi.

    hm.

    susahlah nak cakap.

    apekate kite tanye mereka2 di myspace yang meletak satu gambar yang dijumpe di Web sebagai display picture, dan kata tiada gambar lain.

    kenapa kna malu?!

    tak paham.


  2. Yup.. kalau malu.. tak perlu berkawan.. My space bukankah laman mencari kawan. Cuma bergambar itu biarlah sopan.. Adegan comolot tak perlu la letak jua ya.. (Kepada yang terasa. jangan marah ya..)


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers