Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Kisahnya butang SHIFT di papan kekunci anda...

Lihat rajah di atas.. dan kenal pasti saja semua butang yang ada di papan kekunci anda ya.. Hari ini, aku dengan sungguh murah hati ingin memberikan tunjuk ajar kepada semua pengunjung... perihalnya butang SHIFT di papan kekunci.

Sebelum lebih melanjuti, kiranya diberikan pengenalannya...

Butang SHIFT terdapat 2 kuantiti di papan kekunci anda.. satu di sebelah kanan dan satu di sebelah kiri.. Pabila kita mengikuti konsep asal Keyboarding, penggunaan butang SHIFT hanyalah dengan menggunakan jari kelingking atau pickle (entah betul mungkin ejaannya).

Mari kita lihat penggunaan utamanya..

Butang SHIFT secara khasnya digunakan untuk memberikan huruf besar (Letter Case) pabila ingin menaip dokumen atau apa saja yang menggunakan papan kekunci..

Kenapa adanya huruf besar dan huruf kecil.. kenapa tidak boleh digunakan huruf besar kesemuanya dan huruf kecil kesemuanya.. Semua ini untuk membezakan situasi dan unsur tatabahasa.. (Sila rujuk pakar tatabahasa anda).

Contoh : Kuala Lumpur di taip dengan menggunakan huruf besar di pangkal setiap perkataan.. K dan L.. tidak di taip : kuala lumpur.. dalam segi tatabahasanya, kata nama khas perlu untuk menggunakan huruf besar di pangkal perkataannya.

Begitu lah kaedahnya..

Baiklah.. mari kita lihat gambar ini..




Ini merupakan satu blog dari artis terkenal.. yang menggunakan kesemuanya huruf besar (lettercase) dalam penulisan blognya...

Ada beberapa kemungkinan kenapa bisa saja jadi begitu..

  1. Guru taipnya dulu tidak sempat mengajar butang SHIFT lalu mati..
  2. Guru taipnya saja tidak mahu mengajar butang SHIFT dengan alasan SABOTAJ
  3. Guru taipnya hanya mengajar butang CAPS LOCK (nanti saja aku terangkan perihalnya)
  4. Penulis blog ini tidak mempunyai guru taip dan hanya belajar sendiri.
  5. Butang shift nya tetanggal atau mempunyai papan kekunci khas yang tidak mempunyai butang SHIFT
  6. Jari kelinking si penulis patah keduanya dan akhirnya tidak dapat menekan butang SHIFT
  7. Saja saja suka suka, cantik katanya, walaupun HODOH,BURUK, TIDAK BERTAMADUN, CHENGAP semuanya ada...
  8. dan akhirnya alasan terakhir... ADE AKU KESAH.. BLOG AKU.. aku punye hal lah...
(penggunaan huruf besar dalam entri kali ini kesemuanya menggunakan butang SHIFT)

Dan akhir sekali, marilah sama-sama menggunakan sebaiknya butang SHIFT yang telah dicipta untuk memudahkan entri dan dokumen anda mudah dibaca dan profesional serta mengikuti konsep asas tatabahasa..
3 Responses
  1. Unknown Says:

    Hahhahha..mula2 aku takd apat guess tu blog siapa..bila kau cakap satu ayat yg agak lahar dan aku annoying sekali iaitu,"ade aku kesah"..aku dah tw tu siapa..hahaha..aku benci artis mulut laser tu..mak aku bapak aku family aku semua benci dia..hahha..Wan,macamna letak ada radio pula dalam blog ni??ajarlahh..


  2. Anonymous Says:

    kalau langsungtak gune camne lak?


  3. kene la gune juga.. cam mane kalau nak buat huruf besar.. cam ni.. LEE.. ngee:D


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers