Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Astro dan Hujan.. Tiada Penyelesaian

Hanya kenangan... Aku memasang Astro di rumah baru ku di Damansara ini pabila baru saja beberapa bulan tinggal di rumah baru ini.. Bulan Disember aku kira.

Tetapi perasaan antara mahu dan tidak mahu itu sentiasa wujud ketika mahu memasang atau tidak..

Harga = Murah jua ya
Program = Banyak jua.. Akademi Fantasia dan sebagainya
Pemasangan = Eh.. esok dah leh pasang dan tengok.. wah pantas dan effisien nyer..
Bayaran mula = RM100 je untuk pemasangan
Bil = Kalau tak pakai tak payah bayar. Maksudnya.. kalau dah kene potong, bill berhenti (Tak macam streamyx, dah kene potong pun kene bayar jua.. duit haram chu ols).

Hanya satu.. hanya satu kelemahan yang aku akan menimbangkan sekali lagi mahu memasangnya atau tidak (aku dan keluarga)...

Aku telah dibidas oleh penjual Astro di Giant Kelana Jaya.. Situasi nya...aku telah di sapa oleh dia dan seperti biasa aku akan menjawab.. sorry tak de TV.. ahakz.. jawapan biasa.

Aku: Tak mau la, tak da bagus ini Astro.. mahal saja, banyak iklan
Penjual: Mana ada iklan, u pernah tengok itu HBO ka? mana ada iklan? Iklan bagus tau, kalau u nak pegi tandas ka, nak pergi buang air ka?
Aku: Banyak la... I nak bayar untuk tengok programme, bukan tengok iklan..

Pada masa itu mama aku pun tiba, mahu pulang bersama

Mama: Ish tak payahlah dik, abang... tak bagus. tengok la rumah kita cam mana? Hujan nanti susah, bukan hujan je, mendung pun dah takdapat tengok..

Jawapan penjual..

Penjual: Hayya, lu tak da baca itu berita ka? Kan Astro mahu pasang itu baru punya Satelit.. (Measat 3).. nanti hujan ka ribut ka tiada isssue.. Boleh tengok.

Wah wah, bagusnya Astro.. ok la. akan dipertimbangkan.. Tup tup masa aku balik kerja (Masa tu keje kat Parkson One Utama), dah di pasang sudah Astro itu.. wah bagusnya menonton.. dan pada masa yang sama, kami bersama menanti kehadiran MEASAT 3..

Tapi pada masa itu tahun 2005.. sekali lagi tahun 2005.. sekali lagi ya.. tahun 2005.

Mari kita besarkan sedikit font nya.. 2005...

Surat khabar perdana negara jua sibuk membincangkan isu ini, isu hujan dan Astro yang akan membawa satu era baru dalam dunia penyiaran.. Akhirnya tahun 2006, Measat 3 telah selamat dilancarkan dan kami sebagai rakyat Malaysia masih menunggu impaknya.

Kini, hanya beberapa hari kita akan melangkah ke tahun 2010, sekali lagi 2010.. 2010..

Dan sepertinya perubahan musim, perubahan monsun yang membawakan hujan sepanjang petang, dan di Damansara ini tidak terkecuali telah membuatkan aku kadang kala terfikir kenangan silam tentang tahun 2005 itu, tentang MEASAT3 dan ASTRO yang memakan duit haram dek kuasa tuhan memberikan hujan ke muka bumi ini.

Gaya penontonan akan terganggu dek hujan yang melanda kerana Signalnya tidak dapat menembusi hujan yang lebat itu... Jawapan pasti dan arif lagi hanjeng oleh Astro.. Aku ada jua cakap-cakap perkara ini dengan rakan-rakan. Ternyata jawapan yang aku terima memang pasti dan satunya.

"Mereka tu kan MONOPOLI, dia yang tentukan harga, dia yang tentukan perkhidmatan, nak rosakkah, nak baikkah.. tiada siapa yang peduli, tiada persaingan, dialah satunya.. Di naikkan harga setinggi alam jua, penonton akan melanggan.. kerana tiada pilihan lain"

Betul jua, konsep ekonomi itu.. So..sepertinya kita hanya menunggu satu persaingan yang hebat akan berlaku antara Astro dan pesaing nya... Seperti kombinasi di bawah

Maxis - Celcom - Digi - U Mobile - Tune Talk

Giant - Tesco - Carrefour - Econsave

Seperti kombinasi persaingan di atas, masing-masing akan berusaha memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk pilihan pengguna..

Pernah dulu, MITV mula menembusi pasaran dengan TV Digitalnya tapi tidak dapat bertahan kerana masalah ekonomi dan keadaan kewangan.

Tidak apalah.. aku hanya mendengar cerita, sambungan internet pantas Malaysia mencecah 10mb persaat untuk penggunaan domestik akan tiba beberapa tahun akan datang.. Aku berharap sistem ini akan jua membawa masuk rangkaian TV berdasarkan internet kelajuan pantas di Malaysia dengan harga yang kompetatif seterusnya melumpuhkan rangkaian TV Satelit yang tidak mempunyai daya penghantaran signal yang bagus.. kerna terhalang dek hujan..

Tidak lupa ya, teknologi baru itu akan dibangunkan oleh TM, yang dinaungi oleh kerajaan.... besar. sangat besar syarikatnya.. Dulu ASTRO makan MITV.. tidak mungkin pula nanti TM akan makan ASTRO..

Kami sebagai rakyat Malaysia hanya menunggu... terpaksa menunggu dengan sabarnya..
edit post
Reaksi anda: 
2 Responses
  1. adit Says:

    aiyooo...

    apakah...

    tapi betol gak ko cakap....

    sgt setuju...


  2. bukan ko sorang je yang setuju..
    semua pembaca..
    kita tiada pilihan sehingga kita diberi pilihan.


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers