Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Bas RapidKL Buatan China : Adakah mudah rosak?

Sekadar gambar hiasan dari Google.

Hari ini mari sama-sama merenung kepada Produk Industri pula.. kaitannya pula kepada Bas RapidKL yang datangnya dari Dongfeng.. China..

Bas RapidKL dari CHINA? Patutlah cepat ROSAK..

Ya.. Bas RapidKL sebahagiannya memang dari China.. setengahnya berjenama Mercedes..

Tapi persoalannya di sini.. adakah bas buatan China cepat rosak yang sering digembar gemburkan oleh masyarakat pengangkutan awam Malaysia yang bergantung kepada perkhidmatan awam semata?

Tetapi seperti kebiasaanya, pabila sampai di MALAYSIA saja, bas tersebut mudah rosak.. tetapi pabila di kaji, jika bas itu masih berada di CHINA, tidak pula cepat rosak..

Kenapa jadi begitu ya?

Kerana.. sikap dan etika pemandu bas di MALAYSIA.

Mari kita selusuri satu persatu...

  1. Pemandu di Malaysia sukakan kenderaan yang "cepat pickup".. Maka, pakcik bas suka lah menekan minyak sekuat mungkin dan memecut untuk mendapatkan pickup tersebut.. Sah sah bas buatan China adalah bergear automatis dan lambat pickup.. Kerana ia sudah direka untuk dipandu secara perlahan dan berhemah. Maka CEPATLAH ROSAK.
  2. Pemandu bas di Malaysia suka menekan brek secara terus pabila mahu memberhentikan bas.. maka bus akan bergoyang2 bila dibrek.. Maka CEPATLAH ROSAK.
  3. Pemandu di Malaysia sudah terbiasa pabila ada apa-apa yang tidak kena terhadap bas.. maka di ketuk-ketuk bahagian yang tidak kena itu.. Maka CEPATLAH ROSAK.
  4. Pakcik bas juga suka meninggalkan bas dalam keadaan tidak menutup enjin walau berehat selama 30 minit.. maka minyak pun cepat habis dan memendekkan hayat enjin.. maka CEPATLAH ROSAK.
  5. Pakcik bas juga suka membuat modifikasi terhadap bas seperti membuat pintasan aircond kepada dia sorang... Maka CEPATLAH ROSAK.
Ada banyak lagi sebab kenapa bas RAPIDKL mudah rosak.. ini lah sebabnya.. walaupun bas yang di gunakan tidak sampai 10 tahun..

Maka.. fikirkanlah.. buanglah sikap STREOTAIP anda terhadap barang buatan China itu dan ada sebab kenapa kerajaan memilih bas dari China..
edit post
Reaksi anda: 
3 Responses
  1. epiey_ecah89 Says:

    persoalan adakah bus rapid cpat rosak sepatutnya d tanya pada mekanik bus tersebut,kerana mereka yang tahu dari A to Z keadaan bas dan juga kualiti sesebuah bas,saya juga mekanik bas rapid,


  2. ya ya.. itu juga satu persoalan.. kerana teknologinya agak beda dengan kita.. perlu dihantar ke china untuk mempelajari selok belok dan tatacara baiki bus itu..

    pemandu juga perlu membawa bus dengan lebih baik.. jika pemandu kurang elok membawa bus itu, maka berjumpa la dengan si mekaniknya.

    Seperti jua kereta.. jika dijaga dengan baik. hanya bertemu si mekanik hanya untuk di service rutin.. bukan di baiki


  3. Anonymous Says:

    mmglh tp bas china kuat pkai mnyk x mcm bas eropah yg pngunaan nye yg jmat mnyak..xde fuel injection..


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers