Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Melayu perlu bangga ada bangsa MEREMPIT?.. kata hikmah FARID KAMIL



Kalau anda semua menonton rancangan TERJAH pada malam isnin.. anda akan melihat kebodohan dan keHANJENGAN si Farid Kamil yang agak tersentap pabila filem baru beliau ditapis dan dipotong lebih daripada 60% dari cerita asal. Apa kes?


Yang penting, si Farid Kamil yang menjadi pengarah filem REMP-IT V3 (yang ditukar judulnya kepada V3: Samseng Jalanan) yang hanya berkata dengan sentapnya:


"Saya rasa bahagian yang dipotong itu tidak ada adegan yang yang bukan-bukan seperti aksi mat rempit yang melakukan aksi seperti WILLY, WEKANG, dan aksi berbahaya yang lain"


"Kita sepatutnya berbangga dengan aksi begitu kerana MELAYU boleh buat aksi begitu"


(Kata-kata telah diolah daripada perkataan asal)


Berbangga dengan mat rempit?


Berbangga dengan aksi mat rempit?


Berbangga dengan jumlah dan kuantiti mat rempit yang eksiden?


Berbangga dengan jumlah dan kuantiti mat rempit yang MATI?


Berbangga jika kawan dan ahli keluarga anda mati kerana merempit?


Kenapa kita perlu bangga dengan semua ini.. Apa kejadahnya semua ini? Inilah bangsa yang tidak bertamadun, terlalu bangga kepada perkaya yang negatif semata-mata..


Itulah hakikatnya, yang buruk bertambah buruk, yang pandai pun menjadi bodoh... apatah lagi yang sudah sedia ada bodoh.


Penerbit filem Malaysia, sepertinya membuat filem untuk DUIT, DUIT dan DUIT.. seterusnya HIBURAN, HIBURAN dan HIBURAN.. manalah rakyat kita nak bertamadun.


Bukan mahu mengagungkan filem luar, tetapi itulah hakikatnya.. Filem luar dihasilkan dengan objektif yang pelbagai iaitu..


  • Hiburan

  • Keuntungan

  • Kualiti

  • Matlamat yang hendak disampaikan

  • Nilai kemanusiaan

  • Nilai murni

  • Untuk mendapat anugerah...

Semua elemen ini digarapkan dalam satu filem yang membuatkan semua elemen tersebut "masuk" dalam kehidupan kita akhirnya kita tertanya-tanya dan tersebut-sebut.


Bukan menjadi seperti David Teo, yang menerbitkan filem nisbahnya 1:9, Kualiti : Hiburan


Kenapa tidak dilakukan seperti ini.. Nilai kualiti dan nilai hiburan seimbang.. Bukan tidak boleh jual filem yang berkualiti dan berhiburan sekali gus.


Contoh yang terbaik, filem Cicakman, yang mempunyai kesan khas yang baik, juga dapat dijual dengan penuh warna-warni..


Jadi, jangan jadikan filem di Malaysia hanya sekadar sebagai hiburan dan sebagai "untuk jualan semata"


Fikirkan...

0 Responses

Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers