Penafian

Semua entri dalam laman blog ini adalah luahan jiwa dan raga semata-mata, tiada kena mengena dengan hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Entri di dalam blog ini tidak sesuai untuk bahan rujukan rasmi dan pihak kami tidak bertanggungjawab di atas apa-apa kejadian tembak-menembak, sepak terajang dan tendang-menendang di atas penggunaan bahan dalam laman blog ini. Harap maklum.
Keikhlasan dalam roh penulisan

Pabila kita menghadap satu kertas kosong? Adakah kita mempunyai satu semangat atau saya kira sebagai satu istilah yang saya katakan sebagai roh penulisan. Adakah kita mahu mencoretkan sesuatu?

Kadang ya kadang idak bukan.

Ada yang melukis, ada yang menulis, ada yang mencoret sesuatu. Terpulang..

Tapi kali ini kita fokuskan kepada roh penulisan itu sendiri. Adakah anda mempunyai satu roh penulisan yang asli atau yang dipupuk supaya dapat menulis? Jua terpulang kepada anda. Tapi yang ingin dikatakan di sini adalah keikhlasan dan ketelusan dalam bermain dengan roh penulisan. Adakah anda mempunyai satu pendorong seterusnya roh itu datang?

Persoalannya, apa yang menentukan sebagai keikhlasan dan ketelusan dalam mengendalikan roh penulisan. Apakah tujuan anda untuk menulis?

  • Suka-suka
  • Memuaskan fikiran
  • Kenang-kenangan
  • Pengetahuan pembaca lain
  • Atau saja mahu menunjukkan bahawa: Akulah yang pandai menulis
  • Atau.. hanya untuk tujuan lain... (Malas mahu mengkatagori: takut terbuat fitnah)
Hal ini juga dikatakan jelas menunjukkan 2 indikator terakhir merupakan ketidakikhlasan dalam penulisan. Kerana penulisan ini walau untuk di jual, tapi mesti ada keikhlasannya tersendiri. Memberikan ilmu, memberikan kepuasan kepada orang lain.. Dan jua memberikan kepuasan untuk diri sendiri.

Pabila keikhlasan itu ada, maka penulisan itu akan terjadi persis indah dan menawan, sedap untuk di baca dan difahami. Kerana keikhlasan sebati dengan roh penulisan..

Itulah yang dikatakan keikhlasan dalam roh penulisan..
1 Response
  1. cik.pija Says:

    saya mmg suka menulis.kat blog je la.huhu


Post a Comment

Makasih sebab comment ya....

  • Jerit-Jerit di Sini

    Adakah rupa baru ini lebih indah, ceria dan membuatkan mata anda terpanggil untuk meminta otak supaya mengawal anda untuk melawat laman blog ini lagi?

    Followers